Hvordan har du det med at spise fedt?

Udgivet af Charlotte Skaarup

Nogen er stadig fedtforskrækkede – og det synes jeg er synd.

Tilbage i 90’erne var jeg selv ret fedtforskrækket. Så meget, at jeg gik med på bølgen om at skylle det ellers magre hakkede oksekød fri for det fedt, som var smeltet af på panden, inden jeg tilsatte resten af ingredienserne til retten. Helt vildt skørt at gå med på sådan en dille…

Jeg var på kur, skal retfærdigvis siges, og jeg tabte mig. Men jeg fik det ikke særligt meget bedre.

Det ved jeg så nu, havde sammenhæng med at jeg skyllede mit kød, gik efter lightprodukter, skummetmælk og undgik smør på brødet.

Du får lige pointen først: Fedt feder ikke.

Man har ikke ekstra fedt på kroppen på grund af at man spiser meget fedt. I hvert fald skal der så ret store mængder til, og intet er umuligt jo. Men – du skal være langt mere bange for sukker, hvis du skal være bange for noget.

Hvilket jeg ikke er tilhænger af. Altså at være bange for mad. Ligesom jeg heller ikke er tilhænger af, at man forsøger at have virkelig stor kontrol over hvad man spiser. Det er et emne for sig, som jeg sikkert kaster mig over i et senere indlæg.

Måske er min pointe ikke fremmed for dig. Men måske er du usikker på hvilke fedtstoffer du skal gå efter, og hvordan det nu er med mængderne. Eller måske vil du bare gerne vide, hvad det så er man bliver tyk af. (Det er så også et emne, til et senere indlæg, men jeg har jo røbet en af de store syndere ovenfor, nemlig sukkeret).

Her finder du blandt andet fedtet:

  • Olier og smør
  • Nødder, frø og kerner
  • Fede fisk

Mine egne foretrukne kilder til det gode fedt:

  • Olivenolie
  • Kokosolie
  • Hørfrøolie
  • Hampefrøolie
  • Chiafrø
  • Laks
  • Avocado
  • Æg
  • Smør
  • Fløde
  • Fiskeolie

I mange år har jeg i perioder fra morgenen sammen med min morgenmad spist 2 ss hørfrøolie dagligt på en ske, og på den måde bruger jeg det nærmest som et kosttilskud.

Hvis jeg ikke gør det, så hælder jeg hørfrøolie ovenpå min havregrød, eller rører det eller hampefrøolie i en smoothie (det skal du gøre forsigtigt til allersidst, da de gode fedtsyrer ellers bliver ødelagt).

Når jeg steger, så passer jeg på ikke at stege for hårdt. Hvis jeg kommer til at branke noget, så kasserer jeg det brankede, da der er sundhedsskadelige stoffer i.

Jeg bruger oftest kokosolie eller en blanding af olivenolie og smør til stegning, da de kan tåle den høje opvarmning.

Olivenolie kan tåle varme, men ikke så høje temperaturer som kokosolie og smør. Når smørret er smeltet er olien også varm nok. Og en anden god retningslinie er, at en olie er for varm, hvis den begynder at ryge.

Jeg ville aldrig bruge andre typer af olier, eller margarine for den sags skyld til at tilberede min mad. Andre typer af olier er for sarte i deres opbygning til overhovedet at kunne tåle at blive varmet op. Så steger du i rapsolie, vil jeg anbefale dig at vænne dig til at bruge noget andet.

Hvis en olie bliver for hårdt opvarmet, vil den blive omdannet til transfedt. Og det ved vi godt er usundt.

Og ellers så er jeg glad for at bruge olier i dressinger, pestoer og til hjemmerørt mayonnaise.

Og så gider jeg ikke spise brød, hvis jeg ikke må få smør på. Rigtigt smør.

Den sidste kombination prøver jeg på at spare lidt på. Men det smager godt. Og det gør brød ikke, uden smør. Efter min mening.

Hvis du spiser det gode sunde fedt, så vil kroppen glad tage i mod, og bruge det for eksempel til at bygge cellemembraner af. Hormonernes dannelse er også afhængig af, at der er godt fedt tilgængeligt.

De fedtopløselige vitaminer, A, D, E og K har også, ligesom Q10 i øvrigt, brug for at der er fedt tilstede for at de kan udnyttes.

Sørg endelig for at få fedt til alle dine måltider, og variér gerne mellem de forskellige typer.

En anden gang kan det være jeg fortæller mere om fedtstoffernes omdannelse i kroppen, og om de forskellige fedtsyrer (omega 3, omega 6 osv) men lige for nu er budskabet til dig, at du gerne må spise fedt. Også hvis du er i et vægttab. Det er faktisk afgørende for om du kan tabe dig.

Du må spise ml. 6-9 spiseskefulde fedt om dagen.

Som en tommelfingerregel.

Kategorier: Mad

0 Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: