Om dit immunforsvar.

Udgivet af Charlotte Skaarup

I skrivende stund er Danmark lukket ned på grund af coronavirus, og vira er én af de ting, som dit immunforsvar holder ude, hvis det fungerer som det skal.

Så derfor: Info om dit immunforsvar.

Dit immunforsvar kan hæmmes af de handlinger du foretager dig, men det kan heldigvis også styrkes. Og her er den mad du putter på tallerkenen vigtig. Blandt andre ting.

Jeg har interesseret mig for, og beskæftiget mig med immunforsvarets funktioner i mange år, dels teoretisk, men også i praksis. Blandt andet fordi vi har haft astma og allergi tæt inde på livet i vores familie.

Min interesse startede faktisk helt tilbage i 80’erne, da min yngste søster som helt lille var multiallergiker. Jeg skrev min 2. års opgave på HF, (i dag hedder det vist større skriftlig opgave) om immunforsvaret og fødevareallergi.

Siden da er jeg aldrig stoppet med at være nørdet omkring det, for mig virkelig spændende område.

Måske ved du, at det er ret afgørende hvordan dit fordøjelsessystem fungerer?

Det gælder også for dit immunforsvar. Immunforsvaret er din barriere mod ’uvedkommende farer fra omverdenen’, så du kan forestille dig en fin hær af blandt andet dræber-celler, hukommelsesceller og andre celler som drøner rundt i kroppen og er budbringere og igangsættere af det forsvar, som lokalt eller systemisk (hele kroppen) evt. skal sættes i gang, når immunforsvaret præsenteres for en mulig fare.

Din grænse mod omverdenen i dit tarmsystem er en én-cellet væg, hvorpå du har en slimhinde, og din mikrobiota. De to ting er ret afgørende at holde i god form for at dit immunsystem kan sørge for at grænsen er sikker. Det gælder om ikke at lukke dem ind, som er uønskede. Akkurat som ved fysiske grænseovergange ude i verden, uden at vi skal blive politiske her.

Du har nok også hørt, at du skal undgå at røre ved dit ansigt lige i de her tider. Det er fordi at de vira (og andet) som sidder på fx dørhåndtag, indkøbskurvens håndtag, trappegelænderet mm helst ikke skal mødes med vores immunforsvar. Det er nemlig også tilstede i de grænser mod omverdenen, som du har i slimhinderne i øjne, næse og mund. Og har du et immunforsvar, som ikke er stærkt, så er risikoen for at du bliver syg konkret og reel.

Sådan kan du styrke du immunforsvaret:

Få nok søvn. Individuelt hvor mange timer, men søvnen er vigtig ikke at undervurdere, da din krop her restituerer og har brug for at du er i ro, så alle de vigtige processer helt ned på biokemi- niveau kan foregå uden forstyrrelse.

Prøv at undgå at stresse. Der er måske mange grunde til det netop nu. Men hvis du kunne overveje at toptune din mentale værktøjskasse, så du kan hive de værktøjer op, som er effektive for dig, så er lige nu et godt tidspunkt.

Motion og frisk luft. En gåtur er fint, det ilter kroppens celler, hvilket er en af de allerbedste ting du kan gøre for dig selv, når det gælder antiinflammatorisk livsstil. Overdreven motion kan faktisk skabe inflammation. Så her handler det også om balance.

Spis rigtig mad. Det vil sige mad, som ikke er gennemforarbejdet og indeholder en hel masse ting, som du ikke kender og ikke kan udtale. 

Lav rigtig gerne mad fra bunden, så du ved hvad der er i.

Besøg grøntafdelingen som det første, og gå efter det økologiske og farverige. Spis så varieret som muligt herfra.

Fyld din fryser op med sunde bær, og grønt fra frost.

Mine favoritter: økologiske vilde blåbær, grønne bønner, grønne ærter, avocado i tern, mango i tern, jordbær.

Det var nogen af de ting du kan gøre. Og de hjælper, så gå endelig i gang, og tag helst fat i hele paletten.

Og nå ja – husk nu at smile. Det smitter, med den form for smitte som vi gerne vil modtage.

Følg mig gerne på FB, hvor min side hedder ’Klinik Livsform v/Charlotte Skaarup’, og meld dig også gerne ind i min FB gruppe: ’Sunde råvarer, inspiration og madglæde’

Kærlig hilsen

Charlotte


0 Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: