Om mig

portrætbillede
portrætbillede

Mad, motion og mindset. 

Det er min erfaring at din mentale og fysiske trivsel hænger nøje sammen med de tanker du tænker, og de valg du tager i din hverdag.

Med et rummeligt og empatisk udgangspunkt giver jeg dig den hjælp og de redskaber, som præcis du har brug for. Vi kommer hele vejen rundt. Om mad, motion og mindset. Og bare rolig, du skal ikke gå fra 0 til 100 på ingen tid. Hvorfor kan du læse ud af min historie nedenfor.

Min teoretiske erfaring kan du læse om på forsiden. Men den er egentlig ikke så vigtig som det, du måske tænker nu:

Hvad har hun at have det i mon? 

Jo, ser du … jeg har selv været der, hvor du står lige nu. Med følelsen af ikke at kunne få knækket koden. Med følelsen af at være forkert. Og med følelsen af at mangle et overblik, og at mangle ro til at mærke hvad der var godt for mig. Og fandt jeg det, så manglede jeg også modet til at holde fast ved det, og ikke hele tiden at begynde på det næste nye lokkende quickfix .



For – alt er godt!

Selvom de ord måske lyder lige lovligt hypede, så er der noget om dem.

Accept af alt hvad der er dig er en stor del af løsningen.

Og der kan jeg hjælpe dig.

Det er dér vi skal starte.

Men først:

Her får du adgang til min personlige historie om mad, stress og depression – og hvad der ændrede sig undervejs.

Perfektionisme og kæmpe-høje krav til mig selv.

Usikkerhed og tvivl og kilometervis af selvhjælpsbøger.

Kogebøger med de nyeste trends og ét quickfix mere at kaste sig over fyldte også godt på hylden.

Måske ser din bogreol også sådan ud?



I en lang årrække søgte jeg konstant efter nye måder at ændre min krop. Jeg har været på utallige slankekure, og er én af de mange som bekræfter statistikken om, at alle kiloene ryger på igen, når man vender tilbage til de gamle vaner. 

Jeg husker tydeligt følelsen af at være i mål med et vægttab, og den velvære der var forbundet med det.

Men nydelsen og høsten af komplimenter fra familie, venner og kolleger var kortvarig.

Både fordi at alt ikke handlede om mig og hvordan min krop så ud (heldigvis!), men også fordi jeg langsomt tog kiloene på igen. 



For mig handlede ret mange af mine vågne minutter om mad. Hvad var sundt og hvad var usundt. Hvor ofte burde jeg spise. Snydedage. Spise det usunde, når ingen så det. Spise for at drukne følelser. Slå mig selv i hovedet over ikke at kunne holde et vægttab. Huske at veje mig på de rigtige tidspunkter. Drømme om at kunne passe mit tøj igen. Kigge på de dele af min krop i spejlet, som jeg ønskede var anderledes. Føle mig utilstrækkelig som kvinde. Føle mig som en dårlig rolle-model for mine børn. Ønske jeg så ud som… listen er lang.

Og sådan gik det lige indtil… at det ikke gik mere. Jeg troede at jeg havde styr på at arbejde med mig selv, og at det nok bare lige var den næste helt særlige kur, som skulle kunne gøre det for mig.

Og jeg mente selv at jeg ‘bare ønskede at være sund’. Opdagede ikke rigtigt, at ingen af mine bestræbelser var gavnlige i længden, og at de var med til at få mig til at føle mig forkert i min egen krop.



Vendepunktet kom da jeg i en periode havde været sygemeldt med stress og depression.

Det landede langsomt for mig, at jeg var nødt til at slippe kontrollen med alt det ydre, og begynde at fokusere på at bygge mig selv op.

Jeg søgte efter ressourcer og styrker i mig, i stedet for mangler, og blev bedre og bedre til at acceptere mig selv. En del af det arbejde betød faktisk, at det ikke længere var vigtigt hvad tallet på vægten viste. 

Eller hvad andre tænkte om mit udseende. 

Faktisk er sandheden jo, at de har alt muligt andet at tænke på 🙂



Da jeg var allerlængst nede på grund af stress og depression, var mit overskud ikke eksisterende.

Energien var simpelthen på nulpunktet.

Jeg tog fat i relevant lægefaglig hjælp og fik medicin. Og så gik jeg langsomt igang med at få min livsstil på ret kurs igen. Madglæden begyndte at spire i takt med at jeg igen lavede mad af sunde råvarer, og mærkede min inspiration komme tilbage. Og selvom mine gåture var færre og i et langsommere tempo, så kom jeg i gang igen, og alt i alt fik jeg vendt skuden. 

Det resulterede i at jeg efter ca. 2 år var helt medicinfri igen, og havde fundet frem til det som for mig var vigtigst her i livet. 

At indrette min hverdag så der er balance mellem den kapacitet jeg aktuelt har, og de krav jeg stiller til mig selv. 

Samtidig kom der ‘helt automatisk’ et vægttab, og min krop begyndte at finde tilbage til sig selv igen. Det er ikke helt let at sætte ord på, men følelsen af at have givet slip på de gamle mønstre var ubeskrivelig. Intet mindre.



Kapaciteten til at leve din livsform er nøje sammenhængende med den måde du lever dit liv på.

  • Har du gode og stimulerende sociale relationer?
  • Tager du dig af dig selv, og sørger for tilpas næring i form af rigtig mad, nok søvn og bevægelse?
  • Og sidst men ikke mindst – formår du også at give dig selv snor, hvis ikke din energi står mål med hvad du gerne vil, når du handler mere fra hovedet end fra hjertet?

Der er guld gemt i at mærke efter om dine behov er opfyldt <3



Har du selv været igennem utallige mislykkede forsøg på at lave om på din krop, og har du svært ved at knække koden i forhold til hvor meget mad skal fylde i dit liv?

  • Kender du følelserne af burde, og skulle, skam og pligt? Og fornemmelsen af at have fejlet, når du igen faldt i?
  • Længes du efter at bruge den tid du bruger på mad og kontrol på de ting der nærer dig og giver dig glæde?
  • Og synes du at du faktisk nu fortjener at gøre noget for dig. Kun for dig. Og kun for din egen skyld?


Jeg ved at du kan komme ud på den anden side, med styrke og tro på at du kan få et naturligt forhold til din krop og den mad du spiser.

I et forløb hos mig er der ingen implicitte forventninger om at du ønsker at tabe dig. Og gør du det, er der heller ingen krav til hvor meget du bør tabe dig. Du bliver ikke vejet. Din idealvægt er din egen, og bliver ikke holdt op i mod taljemål eller BMI. Du får kun en kostplan, hvis du selv ønsker det. Og den er til inspiration. 

Det er den rette vej for dig, vi skal finde. Og så skal vi være nysgerrige på årsagen til dine mønstre, hvad angår mad.


Du kan dog godt forvente, at jeg er åben og ærlig om det, hvis du kommer til mig med smerter eller andre symptomer – og jeg kan se at én af de ting det kan hænge sammen med er din størrelse. Ekstra kilo på kroppen skal ikke pr. automatik kobles til skyld og skam, og det er muligt at være tyk og sund på samme tid. Men lad os samtidig forholde os til, at det heller ikke ubetinget er sundt at have meget fedtvæv på kroppen.




Men vent – skal jeg ikke gøre noget, spørger du måske. Ændre noget. Få nye vaner?

Jo – sikkert nok. Men det du skal gøre – din kode – finder vi først, når vi har været lidt på rundtur i de vaner du allerede har, de tanker der kører på repeat i dit hoved, og de ønsker dit hjerte indeholder, hvis du lader dem komme frem.

Vi skal lige finde det rette udgangspunkt at starte fra, og så eller sætte den ene fod foran den anden.

Et lille skridt ad gangen.



Og lad os tage en snak om dine muligheder, for én gang for alle at slippe diætkulturen, og få øje på alt det som gør dig til din egen bedste støtte.

Du hører om de redskaber og værktøjer jeg bruger og stiller til rådighed for dig. De samme redskaber jeg selv brugte da jeg gik fra at være fokuseret på tallet på vægten, min egen værste fjende på grund af store og urealistiske krav til mig selv – vejen rundt om stress, depression, medicin, energi på nulpunktet – tilbage til mig selv igen. Til dér hvor jeg ikke skal fixes. Og ikke blot tilbage, men også meget klogere på mig selv. Og derfor i stand til at handle kærligt over for mig selv. Endelig.

Book en (gratis 45 min) samtale lige her: https://livsform.onlinebooq.dk

Kærlig hilsen Charlotte



Følg mig på Instagram(@klinik_livsform):

http://www.instagram.com/klinik_livsform/

Og på Facebook (@livsform.dk):

http://www.facebook.com/livsform.dk